tisdag 29 juni 2010

SKOLFLYG 2...

Ny resa till Ålleberg, den platsen tröttnar jag inte på, inga modellflygare här, men mycke annat att se och uppleva...
I norra änden av berget rinner denna källa fram som man lyxat till lite som synes. Här hämtar folk vatten, senast idag när jag kom hit...

Uppe på "platten" som Stenmark sa pågår gräsklippningen med hjälp av hundratals får, helt automatiskt.


Nåja, det är mest för flyget som jag far hit. Här pågår sommartid segelflygutbildning, så även denna dag.. Dock inte med denna "plastmaskin"....




Ett gäng ungdomar är i farten och använder tre maskiner av olika årgångar, här en stålrör/dukmaskin som inte är alldeles ny.....



Medan bogserpiloten slappar i värmen. Det tar ju en stund innan det är klart för start......





Här en modern komposit maskin med mer rundade former.






Så småningom bär det iväg med ganska god fart. Ålleberg är segelflygcentrum i Sverige, med mycke aktiviteter sommartid.

















Piper Pawneen konstruerades ursprungligen för att användas i jordbruket som besprutningsmaskin. Har en kraftig motor och god sikt för piloten...








Det är god termik idag, se molnen, men så småningom är det matdags.










Sämre sätt att tillbringa sommarlovet på finns, tänk om jag haft de möjligheterna. Men det var andra tider när jag var ung...................

Läsvärd sida: www.danieljohanson.se









Inga kommentarer: