fredag 2 maj 2014

HÄRLIG UTSIKT...

 HÖKAFÄLTET, EN RIKTIG IDYLL, RÖD MED VITA KNUTAR OCH BETANDE KOR I BAKGRUNDEN...
BRUKAR FLYGA HÄR EN STUND FRÅN "HYLLAN" MED MIN 100 GRAMSVINGE NÄR VI ÄR I STAN. VINDEN ÄR MAKALÖST JÄMN HÄR NÄRA HAVET...
 NÅGON FLYGER MED EN LAJBAN IDAG, MINNS NÄR DANIEL LÄRDE SEJ FLYGA FÖR LÄNGESEN, JUST HÄR OCH MED EN LAJBAN....
 NU HAR ÅREN GÅTT, JAG FLYGER MEST HEMMA NUMERA, MEN MYSIGT O SITTA HÄR LITE HÖGT OCH SE PÅ NÄR ANDRA FLYGER...
LAJBAN, EN BOSSE GÅRDSTAD KONSTRUKTION SOM FICK STOR SPRIDNING PÅ 90- TALET...

3 kommentarer:

Olle sa...

Nu fick jag dåligt samvete igen, jag har ju en flygfärdig Lajban hängande på väggen och använder den inte. Jo, tyvärr går det en propeller vid nästan varje landning på mitt flygfält för att jag är en dålig pilot. Nu har dock Skövdegrabbarna levererat en Easy Star, den har ju propellern på ryggen så jag hoppas att landningarna kommer att gå bättre.
Hälsningar från Vänerns blåsiga nordkust

Björn Buskflygare sa...

Hej Värmland. Ja det var spännande nyheter. Detta kan sluta bra. Easy Star modellen har nog flera fördelar, stor, syns bra och propellern bakom vingen. Kanske Lajbanstället är för mjukt, ett kraftigt gummiband tvärs över så inte propellern når marken kanske hjälper, men du vet bäst själv. Väntar på rapporter framöver

Unknown sa...

Kan tillägga att det var jag som flög min Lajban! ;o) Den lärde jag mig också att flyga med för ca:25 år sedan.... Precis lika roligt än idag att flyga den! Lite nostalgi att den fortfarande finns kvar i flygbart skick, numera med elmotor på 900W, sticker rätt upp om så önskas! Som de gamla erfarna Lajban-flygarna ser så är det ingen dubbelknäck på vingen då jag som tonåring ville göra vingen enkelt o inte krångla till det....
Med vänlig hälsning
Peter Jonsson