tisdag 2 mars 2010

DE TVÅ SISTA MODELLFLYGARNA........

Dags för ännu en solig vårvinterdag, Mars månads andra dag.
-----------------
Jag flyger med min nya TORO 900 idag, min förra flög jag bort häromveckan! Den flög nog långt!



Vi två är nog Kommunens enda nu levande modellflygare, de ni, (efter att Daniel flyttat till sin stora kärlek i Halmstad )

----------------

Dagen inleds med att Sven-Uno demonstrerar sin hunds "Hoppa över pinne" kunskaper. Detta klarade Damen galant förstås!


Min VINGE funkar också mycke bra, idag fick jag termikkänning två gånger! Vingbelastningen är låga 12 gram / dm., Den väger sådär 340 gram, Spännvidd 900 mm ..



Sven-Uno gillar skalamodeller, just nu är denna gulsvarta Favoriten.


Han är inte som jag nöjd med att modellerna flyger, han vill ständigt förbättra.

Här två ändringar på samma bild. SLOTS i framkanten som ökar vingytan och förstorad fena, nu flyger den mycke bättre enligt Mäster!


Handstart funkar bra när fältet är perforeret av fotspår av Älgar och människor ..






Bellancan är en konstflygmodell som fullskalamaskin, så det ska ju provas, ena vingspetsen mot jordens centrum är det som gäller .........





Kan han så kan jag, det är ju enkelt med en vinge, passar man inte den så flyger den lodrätt eller lite hur som helst alldeles själv. Den är inte självstabil, nä!










Men den passar den gamle alldeles förträffligt. Lättransporterad, sen kan man flyga helt utan begränsningar, vill man göra 20 loopingar efter varandra så gör man bara de. Stänger jag av motorn så glider den makalöst fint, jajamen!



































Inga kommentarer: