onsdag 24 juni 2009

HELIKOPTERFLYG




Daniel är på klipphumör mitt i sommaren. En del modellflygare håller till på idrottsplatsen med sina modeller, där är gräsmattorna superfina förstås. Men det är trevligt att ha snyggt omkring sej........




I söndags fick jag fara till Konsum och inhandla 2 st. 5 meters metspön som vi tejpade ihop. Daniel lyckades med hjälp av detta långa spö peta ner min modell som så olägligt landat i grannens fina rönn.




Daniel har ju till och från flugigt helikopter, idag var det dags igen.. Detta är en T-REX 450, en mycke populär modell....




En helikopter innehåller ett stort antal delar, en del med komplicerade funktioner, så det gäller att veta hur allt fungerar. 6 kablar ska anslutas till mottagaren t.ex. Detta exemplar har Daniel köpt som byggsats och skruvat ihop själv. De finns numera att köpa helt färdiga.




Det är häftigt att se en riktig uppvisning på högsta fart. För fort kan det gå om man känner för det.





Här ser man skillnaden på de som kan och de som inte kan flyga så bra. Att hovra är nog det vanligaste sättet att flyga helikopter. Konsten är att bli så rutinerad att man kan släppa loss på högsta växeln...




Mycke inställningar ska kollas, bladen ska "gå i samma spår, tracka" t.ex...







Eldriften har förenklat även helikopterflygandet, nu finns eldrift på massor av modeller i alla storlekar...






Jag är på plats med en av mina favoriter. Krax är mycke lättflugen och numera utrustad med ett sk. släpp så jag kan bogsera diverse remsor, ballonger och fallskärmshoppare. Krax är dessutom mycke lättflugen med en flygfotokamera undertill...











Det är trevligt att vara några stycken modellflygare som flyger och trivs tillsammans, men sommartid är vi extra få på det sk. fältet, tråkigt men så är det...




Inga kommentarer: