Häftigt är det när Dennis drar på motorn på sin nya stora maskin. Bensindriven förstås som det brukar vara när det är så här stort.
Modellen proffsigt byggd i glasfiber, så skillnaden kan vara stor numera mellan stora och små (depron) modeller...
Dragkraften är enorm när propellern snurrar för fullt. Det vill till att delarna är limmade med ett bra lim och att alla skruvar är åtdragna så att inget lossnar.
Snart är modellen i luften, en härlig syn för de redan frälsta. Dennis leder "storleksligan" följd av Uno som har en modell med en 15 cc. 4 takt metanolmotor.
Hos Daniel och Daniel går det lugnare till. Här är det lite mindre modeller som ska analyseras. Fartreglaget ska programmeras men så är manualen hemma, hjälp....
Snart är modellen i luften, en härlig syn för de redan frälsta. Dennis leder "storleksligan" följd av Uno som har en modell med en 15 cc. 4 takt metanolmotor.
Hos Daniel och Daniel går det lugnare till. Här är det lite mindre modeller som ska analyseras. Fartreglaget ska programmeras men så är manualen hemma, hjälp....
Min nya ska luftas ikväll är det tänkt, byggd efter en skiss på nätet. Av 6 mm. depron för ovanlighetens skull.
Ja den flyger ganska bra, men med kort kropp så blir det lite mer hoppigt än när kroppen är längre.
Daniel J. är mycke nöjd med sin YAK 54. Den har trevliga flygegenskaper och det gillar Mäster. Ändå försedd med lågpris prylar, motor, reglage mm... Eldriven förstås.
Med ganska kort startsträcka och det är ju bra, för fältet är ojämnt och lite stenigt. Ett jämnt gräsfält (som inte behövde klippas) är nåt att drömma om... Men med stora hjul så går det...
Daniel K. är en försiktig man tror jag, här är hans senaste modell, en X-TWIN, en av de senaste modellerna. Med lite turbin stuk över det hela. Alltså med propellrarna inne i små rör.....
Men flyger gör den, ganska bra dessutom och snabbt. Den Gamles hjärta klappar lite extra för småmodeller och som dessutom flyger, det är häftigt.
Ja den flyger ganska bra, men med kort kropp så blir det lite mer hoppigt än när kroppen är längre.
Den nya väger 150 gram varav hälften är "innanmätet" alltså motor, mottagare, fartreglage, ack. mm.
Daniel J. är mycke nöjd med sin YAK 54. Den har trevliga flygegenskaper och det gillar Mäster. Ändå försedd med lågpris prylar, motor, reglage mm... Eldriven förstås.
Med ganska kort startsträcka och det är ju bra, för fältet är ojämnt och lite stenigt. Ett jämnt gräsfält (som inte behövde klippas) är nåt att drömma om... Men med stora hjul så går det...
Daniel K. är en försiktig man tror jag, här är hans senaste modell, en X-TWIN, en av de senaste modellerna. Med lite turbin stuk över det hela. Alltså med propellrarna inne i små rör.....
Men flyger gör den, ganska bra dessutom och snabbt. Den Gamles hjärta klappar lite extra för småmodeller och som dessutom flyger, det är häftigt.
Lugnet har lagt sej för ikväll, Dennis monterar ned sin modell och solen är på väg att gå ned. Sådana kvällar med mycke flygning och mycke prat, det är härligt.
Hoppas på en fin höst med mycke flyg, nu har det varit en riktigt lång regnperiod så efter den kanske det fina höstvädret kan infinna sej.....
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar