tisdag 22 juli 2008

DEN SISTE ENTUSIASTEN..........


Lite regn i luften denna måndagkväll. Här kommer Dennis, vår siste entusiast, kanske den ende i gänget som flyger med en förbränningsmotormodell. Övriga har gått över till eldrivna modeller, ja det är för att vi är så bekväma...

Dennis lyckas även med konststycket att få en 15 år gammal Hitec 720 radio att fungera. Vi klarade inte våran när den var ny, den bara krånglade, ja jisses...



Ja trainermodellen har samma ålder, och den flyger fortfarande. Hjälp! Men Dennis är en försiktig man, då använder man många gummiband...




Med hjälp av händerna så kan han få motorn att ändra riktning när den startat baklänges, vad kallas sånt kunnande?




Nåja, den gamle får vara med i kväll också med sin ögonsten. Detta hemmabygge har många flygtimmar nu. Inte en enda gång har jag flugit bort den. Kan det bero på den nya plastlinsen som farbror doktorn monterat in i mitt vänsteröga?







Daniel med sin Blaster förstås, med hemmabyggd motor, nåja en byggsats men lindad och monterad av Mäster. Inte alldeles enkelt, men med ett makalöst drag när delarna väl kommit på plats...



Jag har svårt att tänka mej ett modellplan som är mer lämpat för en plats i lufthavet än Blastern från VLADIMIRS i UKRAINA. Visst är den smäcker....









Här kommer min "Loppan" på högsta fart ser det ut som. På väg till ett nytt uppdrag, alltså att bevisa att ett A-4 pappersark kan flyga långt...







Jo då det funkar om man viker det några gånger och sätter fast det i ett släppservo som jag manövrerar från sändaren. Då kan det vikna papperet flyga ganska långa sträckor efter att jag släppt det i luften. Spännande, mitt rekord är 250 meter, Daniel hittade ett plan och dit är det så långt...









Som sagt, bråttom har han den Gamle, snart är sommaren slut. Men eftersom hösten är min årstid så ser jag fram emot en fin höst med frisk luft, blå himmel och många fina flygdagar, det ska bli roligt.......









Inga kommentarer: